یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
ایزدهی

حجت الاسلام ایزدهی گفت: عقل حکم می‌کند که انسان‌ها برای اداره جامعه خود باید دست به انتخاب بزنند و باید در شرایط موجود فردی اصلح را انتخاب کنند که در غیر این صورت تبعات عدم انتخاب یا انتخاب غیرشایسته متوجه مردم خواهد بود.

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، دو منطق را برای مردم سالاری دینی متصور دانست و گفت: مردم سالاری دینی که در بستر انقلاب اسلامی شکل گرفته دو منطق وجود دارد؛ یک منطق شایسته سالاری و دوم منطق مردم سالاری.

وی ادامه داد: نظام مردم سالاری دینی حاکم در جمهوری اسلامی ایران برخلاف نظام‌های دموکراسی غربی یا نظام‌های مبتنی بر نظام اقتصاد لیبرالی و نظم سلطانی و سلطنتی که نه بحث شایسته سالاری مطرح است و نه بحث مردم سالاری است.

حجت الاسلام ایزدهی، وراثت را تنها عامل انتقال قدرت در حکومت‌های سلطنتی دانست و توضیح داد: نظم مبتنی بر سلطنت، نه شایسته سالاری و نه مردم سالاری است که مورد وفاق مردم، جامعه و نظام قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: در نظم مردم سالاری و دموکراسی غربی نیز نظمی حاکم است که در آنجا با وجود مردم سالاری ولی شایسته سالاری وجود ندارد و این در حالی است که در نظام مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی این دو باید کنار هم باشد که هم مردم سالاری و هم شایسته سالاری دنبال شود.

مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی با اشاره به اهمیت منطق شایستگی و مقبولیت در اداره جامعه خاطرنشان کرد: اگر اینها ملاک باشد که در نظم مردم سالاری دینی، شایستگی و مردم بنیاد بودن و مقبولیت اهمیت دارد دیگر مردم چاره‌ای ندارند برای اینکه برای انتخاب کارگزار خودشان یا بین خوب و بد یا خوب و خوب تر یا بد و بدتر انتخاب کنند و چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از اینها بر دیگری ترجیح دارد.

وی ادامه داد: اگر هرکدام از این افراد در حاکمیت مشغول شوند تأثیرات قهری برای جامعه دارد و تبعات انتخاب مردم نمایان خواهد شد.

حجت الاسلام ایزدهی با بیان صاحب رأی و صلاحیت بودن مردم نسبت به سرنوشت‌شان در ادبیات دینی ابراز داشت: عقل حکم میکند که انسان‌ها برای اداره جامعه خود باید دست به انتخاب بزنند و باید در شرایط موجود فردی اصلح را انتخاب کنند که در غیر این صورت تبعات عدم انتخاب یا انتخاب غیرشایسته متوجه مردم خواهد بود.

وی افزود: مردم باید انتخاب کنند و انتخاب بهترین را داشته باشند در این صورت نظام مردم سالاری دینی محقق می‌شود و نظام انقلاب اسلامی همین طور است.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مقایسه‌ای میان کشورهای سلطنتی منطقه و نظام‌های قبل از انقلاب توضیح داد: عملاً رأی مردم در این کشورها تأثیری ندارد و نظرشان اهمیتی برای حاکمیت نخواهد داشت، در مقابل انقلاب اسلامی عملاً مردم سالاری و شایسته گزینی را کنار هم دیگر برای مردم که صاحب عقل هستند قرار داده تا با انتخاب شایستگان زمینه‌ای را برای زندگی شایسته فراهم کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha